September 4, 2014

Widgets

BUS PLUS: Korupcija i potpuno odsustvo razuma



Poslednjih nekoliko meseci Siniša Mali i Goran Vesić svim beograđanima ispiraju mozak da treba da plaćaju karte i prihvate Bus Plus sistem (o kome su nas do juče savetovali suprotno). Za sve to vreme, skrivaju od javnosti afere vezane za GSP Beograd, prećutkuju zakonska ograničenja kontrolora i ne obraćaju pažnju na nerazumne stvari koje čine sistem javnog gradskog prevoza sada već nepodnošljivim. Ovo su samo neke od stvari koje treba da znate, pre nego što nasednete na propagandu gradske vlasti.


'Karta mora da se plati'...samo što su cene astronomske

Pojedinačne karte koštaju 73 din. - to je 0.29% ako je plata 25000 dinara. U zemljama EU, karta za jednu vožnju je 0.02-0.09% od prosečne plate. Sa prosečnom platom građanin EU može da kupi nekoliko hiljada pojedinačnih karata mesečno, a građanin Srbije nekoliko stotina.

Mesečna karta je u zemljama EU niža od 5% od prosečne plate. Kod nas je najveći broj plata između 15-30 hiljada. Za mesečnu kartu od 3275 dinara, odnos je sledeći:

Ako je plata 15000 din, mesečna markica je 21.83% od ukupne plate
Ako je plata 20000 din, mesečna markica je 16.37% od ukupne plate
Ako je plata 25000 din, mesečna markica je 13.1% od ukupne plate
Ako je plata 30000 din, mesečna markica je 10.92% od ukupne plate

Samo ako imate platu od 60000+ cena je pristupačna, odnos plate i karte onakav kakav je u državama EU. Ali sinak, mi nismo EU...ako nismo EU zašto imamo cene kao EU? Ako se već teži ka EU (čime nam političari ispiraju mozak svakodnevno), što se ne ugledamo na njihove plate? Nemoguće je imati evropske cene a afrički standard i očekivati da sve radi kako treba, da svako plaća mesečnu kartu...

A mesečna karta baš i nije mesečna...

Mesečna markica ne važi u noćnom prevozu. To je 30x5 sati - 150 sati manje mesečno, iako je plaćen ceo mesec. Pritom GSP ne vozi noću! Aha...a ko vozi? Privatnici, i to ponekad i u vozilima GSP-a. Nelogično? Nego šta. Pritom, privatnici voze i na dnevnim linijama. O ovakvim promenama koje su se dešavale lagano i tajnovito, javnost uopšte nije na vreme obaveštavana.

Kad smo kod privatnika - plaća ih GRAD, našim novcem!

Izdaci za 2012 

Javni gradski: 14 milijardi + 9.4 milijarde kredit od strane banke
Železnice: 0,65 milijardi
Direkcija za javni prevoz ukupno: 14.7 milijardi iz kase + 9.4 milijarde kredit.

Od tog novca:

Subvencije privatnim preduzećima (2012): 4.99 milijardi
Subvencije za GSP (2012): 7.35 milijardi. 
(uključujući i kapitalne subvencije).

Izdaci za 2011

Direkcija za javni prevoz ukupno: 10.1 milijardi iz gradske kase

Subvencije privatnim preduzećima (2011): 3.93 milijardi 
Subvencije za GSP (2011): 5.39 mlijarde (uključujući i kapitalne subvencije).


(Izvori: Službeni glasnik, rebalans budžeta grada Beograda za 2012. i budžet 2011. - da se razumemo, ovako izgleda zvanični pdf fajl o budžetu...namerno nepregledan!)

Vozni park GSP-a ima oko 1200 vozila. Vozni park privatnika je mnogo manji (680 su imali 2011.) Nesrazmerno velika sredstva izdvajaju se za privatne prevoznike!

Kako to da su privatniku potrebne subvencije? Valjda privatnik treba da posluje pod uslovima tržišta i pravi profit bez pomoći novca poreskih obveznika? I tako narode, ja i vi plaćanjem poreza finansiramo privatnike da nas voze, a gradska vlast kuka kako zli šverceri uništavaju GSP...sve te pare koje se daju privatnicima mogu se uložiti u GSP, ali se u isti ne ulažu.

Nismo ni načeli priču o kvalitetu usluge - autobusi se 'samozapaljuju', u sred leta grejanje, zimi smrzavanje, buka na motoru probija bubne opne. Koliko često se nabavljaju novi autobusi i sređuju delovi koji ne valjaju?

Ne baš često, ali kad to rade - ne rade bez muljanja

Citati ispod su svedočanstvo radnika GSP Beograd, sa kojim sam bio u kontaktu 2012. dok sam istraživao korupciju oko Bus Plus-a.

'Novi solo trolejbusi, beloruski belkomunmaši plaćani su navodno 250 000 evra, a nov autobus sličnog kvaliteta ukrajinske proizvodnje košta 39 000. Samo se kaže da su novi, a bili su narandžasti pa prefarbani u crveno pre dolaska u BG. Radnik koji je provlačio kablove za novi sistem naplate me je pitao kako je moguće da su svi truli gdje god da buši, ako su novi...

Radio sam u autobuskom pogonu "Zemun", koji ima oko 100 autobusa. Svaki dan je dolazila cisterna sa 25 000 litara nafte a uspevali su napuniti oko 80-90 autobusa. Rezervoari su od 300 litara i ispada da je svaki autobus dolazio u garažu sa potpuno praznim rezervoarom, čak i oni autobusi koji bi se pokvarili nakon par kilometara i onda bili došlepani u pogon. Ili takozvani sihtaši koji rade 7 sati a u to vreme ih je bilo trećina od ukupnog broja vozila.'

Podaci su vezani sa period dok je Dragan Đilas bio gradonačelnik. Sva je verovatnoća međutim da se sistem krađe na javnim nabavkama i dalje nije promenio, bez obzira što sada imamo Feketić-mena i Malog drmr-a. :D

Namešten tender...

Ovaj deo su već podrobno istražili novinari CINS-a - 'Do Bus Plusa kroz rupe u sistemu'. Tvrdnje su dobro potkrepljene izvorima - izdvojite malo vremena i pređite dokumentaciju. Sažetak:

  • Konkurs je bio nevidljiv za strane kompanije.
  • Ovakvi konkursi se objavljuju i u svetskim medijima, ali ovaj je objavljen samo u nekoliko domaćih medija, Službenom glasniku i na veb sajtu Gradske uprave.
  • Strane kompanije su uglavnom saznale prekasno da ispoštuju propisane rokove.
  • Od 51 kompanije koje su otkupile konkursnu dokumentaciju, samo tri su poslale ponudu.
  • Od tri koverte koje su stigle na konkurs, samo jedna je sadržala svu neophodnu dokumentaciju.
  • Ta ponuda je stigla od konzorcijuma tri firme, iza kojih stoje isti vlasnici.
  • U trenutku potpisivanja ugovora, Apeks ima jednog zaposlenog i osnovni kapital od 500 evra.
  • Konzorcijum je u posao uključio i firmu koja mu je na konkrusu bila konkurent, ali koja je na konkurs umesto ponude poslala propagandni materijal firme.
...i neispunjena očekivanja

Godinu dana kasnije urađeno je novo istraživanje i nove interesantne informacije su isplivale na površinu, od prihoda Apeks-a do subvencija za privatnike - Bus Plus godinu dana kasnije: neispunjena očekivanja. I ovaj tekst vredi preći detaljno. A koliko je to zaradio Apeks (koji je upao preko nameštenog tendera)? Sažetak iz teksta CINS-a:

  • Apeks je u jednoj godini poslovanja prihodovao oko milijardu dinara ili nešto više od 8 miliona evra. 
  • Prijavljena dobit Apeksa za 2012. je oko pola miliona evra. 
  • Posao vođenja sistema Bus Plus prepušten je Apeksu na deset godina.
  • Investicija Apeksa za uvođenje sistema bila je oko 14 miliona evra sa porezom. Ova suma je navedena kao cena BusPlus opreme od strane samog Apeksa i nije bila predment provere. 

Pitam se pitam: na šta je to Apeks rashodovao 7,5 miliona evra, pa prijavio samo pola miliona evra dobiti? Vredi izdvojiti i deo sa više detalja o privatnim prevoznicima koji uzimaju subvencije.

Kontrolori i njihova krivična dela

Kontrolor nema pravo da traži lična dokumenta


Bahati kontrolori koji vas hvataju za ruku, guraju i izbacuju iz vozila, čine krivična dela


Verovatno se pitate: 'A kako to da oni ipak sve ovo rade, iako im nije dozvoljeno?' Pođite od sebe...da li je vaš posao da znate kako treba da izgleda pravno valjan ugovor ako niste za to stručni? Isto tako, kontrolor ne može da zna da li krši zakone svoje države ako mu to niko nije predočio! Njih, naprotiv, bukvalno treniraju da krše zakone i onda se oni ponašaju kao na divljem Zapadu. A u koju svrhu? Da donose privatnoj firmi i lokalnoj vlasti profite.

A šta kontrolor može?

Kratko i jasno: komunalnom ili republičkom policajcu, ako se nađu u prevozu, morate dati lična dokumenta. I tada međutim treba da mu naglasite sledeće: da nema pravo da trećem licu prosleđuje vaše podatke. Tj. da ne sme da ih da kontroloru. Policajac može da prosledi vaš prestup sudu, a oni onda odlučuju da li da vas uopšte gone za prekršaj. Neplaćanjem karte vi činite prekršaj, i najverovatnije će kazna biti 5000 din ako dođe do suda.

Ali, tu prekršajnu prijavu NE MOŽE da vam napiše niti na licu mesta naplati kontrolor. Čuo sam da od skora i to čak rade ako se dokopaju vaše lične karte. Potpuno ludilo! Da biste se zaštitili od ovog protivpravnog bluda, jednostavno nemojte davati lična dokumenta. A kontroloru saopštite da ćete ga tužiti za preuzimanje tuđih nadležnosti.

Ako komunalni policajac dođe na stanicu gde vas je kontrolor zadržao a bus otišao - ne može vam ništa. Vaša reč protiv reči kontrolora. Kako on može znati da se prekršaj desio ako sam to lično nije video? Ako veruje kontroloru na reč, i na osnovu toga napiše prijavu, onda on krši zakon. Imao sam razne susrete sa komunalnom u ovom kontekstu - obično su bili krajnje korektni. Međutim kada komunalac ili policajac bude grub i neprijatan, mobilni u šake u snimajte sve! Imate pravo da snimate policajce - pređite detaljno ovu pravnu analizu iz kancelarije poverenika.

SNS - stranka sa pilećim pamćenjem


Pored toga što su po dolasku na vlast, 'zaboravili' da pokrenu istrage o korupciji oko Bus Plusa i krenuli istim stopama kao prethodna vlast (povećavaju broj kontrolora, prete građanima komunalnom policijom, govore kontrolorima da uzimaju lična dokumenta) nisu ni imali pojma šta da rade sa samim sistemom  - Bus Plus: obećanja i odustajanja. A kad su već tu što ne bi bacili 1,3 miliona evra da nakače još kamera i snimaju svaki naš korak. Ili radili gluposti nalik na raspisivanje tendera za brojanje putnika.

Naravno neće im pasti na pamet:

- da ugovor sa Bus Plusom MOGU raskinuti jednostrano zbog nameštenog tendera

- da uštede, i kapital, za razvoj GSP-a MOGU dobiti preusmeravanjem sredstava iz budžeta od privatnika ka GSP-u
- da rashode GSP-a MOGU smanjiti hapšenjem onih koji kradu na nabavkama goriva delova, vozila i limarije i otpuštanjem one dvojice ili trojice koji su prijavljeni na isto radno mesto
- da naplatu karata i prihode MOGU povećati tako što će sniziti cene (malo ko bi odbio da plati kartu kada je cena pristupačna - kada veliki broj ljudi plaća više novca se sliva u budžet)


...jer ništa od toga nije u njihovom ličnom interesu! Ovo je isti tip ljudi kao iz prethodne vlasti - nerazumno, usiljeno, bezobrazno, gluvo za argumente građana, korumpirano do srži. Pući će isto kao i svoji prethodnici - samo mislim da će pucanje biti mnogo jače ovaj put.

Piše: Gaj Foks

NAPOMENA: Blogeri mogu slobodno da kopiraju tekst uz navođenje imena autora i linka do bloga. Mediji koji hoće da preuzimaju tekst, obratite se za dozvolu na: sonbote@gmail.com. 



4 comments:

  1. Jedna stvar je ovde besmislena! Da privatni prevoznici ne dobijaju subvencije od grada, radili bi za DZ! Nemaju mogucnost naplate karata (to rade BusPlus i GSP), voze veliki broj dnevnih linija i to sto dobiju treba da pokrije te troskove!
    A narod je glasao, izabrao! Pa sad nek uziva u izboru :) Sve ostalo su prazne price! Nismo mi za EU!

    ReplyDelete
  2. Mabel Nasiru je SNS bot.

    ReplyDelete
  3. This is a great article. It gave me a lot of useful information. thank you very much.
    I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article.
    Bulk SMS Hyderabad, Bulk SMS

    ReplyDelete
  4. Pozdrav,

    Treba mi pravna pomoc vezano upravo za Bus Plus koji mi naravno ne pada na pamet da platim. Dobila sam prekrsajnu prijavu. Kome bih mogla da se obratim?

    Hvala!

    ReplyDelete