Srbija - to su građani!

'Građanski zakonik' je lista zakona ili pojedinačnih članova koji nisu u korist građana, već u korist moćnika (bogataši, silnici, političari, itd.). Na ideju ili inicijativu pojedinca ili grupe građana, ovde će biti izloženi i predlozi kako ih promeniti. Novi zakoni ili članovi zakona koji trenutno nisu na snazi, a koji bi bili u korist građana će takođe biti objavljivani.

Građani Srbije su nosioci suverenosti u svojoj zemlji i nijedan državni organ, politička organizacija, grupa ili pojedinac, ne može prisvojiti suverenost od građana, niti uspostaviti vlast mimo slobodno izražene volje građana. 'Zakonik' je u prošlosti bio normativni akt kojim se nastojalo na jednom mestu obuhvatiti celokupno pravo na nekoj teritoriji. U savremeno doba, informatička tehnologija omogućava opsežniji poduhvat - listanje svih po građane nepovoljnih zakona sa namerom da se obore, kao i pisanje novih, po građane dobrih zakona, a od strane samih građana.

Ovaj projekat je s toga neposredno izražavanje narodne volje i suverenosti. Ukoliko neke ideje dobiju širu podršku građanstva, odbijanje institucija države da se izvesni zakoni ukinu ili donesu, tretira se kao protivustavno delovanje.

Slobodan kao čovek.

Nisi stoka, nisi broj, već slobodan čovek.

Solidarnost

Dokle god su građani pasivni, apatični, usmereni na konzumerizam ili mržnju prema ranjivima, moćnici mogu da rade šta god požele. - Noam Čomski

February 4, 2014

Bezbednost hrane, fitosanitarna i veterinarska pitanja (Skrining - BRISEL)




Beleške sa skrininga u Briselu o bezbednosti hrane koji je prenošen uživo u Privrednoj komori. Napomene: beleške su delom na srpskom, delom na engleskom. Delovi na srpskom su onako kako je govorio prevodilac. Retko gde sam menjao izraze. Nisam stigao da zabeležim sva pitanja (u prvom danu sam propustio 2) zbog brzine razgovora. Nisam stigao da zabeležim sve iz prezentacija (sve navedene zakone) jer prelaze slajdove brzo, a prezentacije daju ionako našoj delegaciji. Ali ono najbitnije što je rečeno, i konkretne obaveze koje su predočene sam zapisao uredno. Ako su vam dosadni navodi zakoni pređite na duže pasuse koji su obično konkretniji i ne toliko birokratski.

June 26, 2013

Privatni izvršitelji i Zakon o izvršenju: Građani bez šanse u postupku za komunalije


Pišu: Filip Rudić i Jovan Ristić, novinari agencije Beta

Kada su prošle 2012. godine privatni izvršitelji počeli da rade, država je tvrdila da će ova nova profesija rasteretiti sudove, omogućiti brže izvršenje sudskih presuda i efikasniju naplatu potraživanja za komunalne usluge. Godinu dana kasnije, građani koji duguju za komunalije plaćaju neobrazloženo velike troškove i nagrade za rad izvršitelja, koji su u potpunosti svaljeni na dužnike.

Privatni izvršitelji su uvedeni Zakonom o izvršenju i obezbeđenju (ZIO), a stručnjaci sa kojima je agencija Beta razgovarala ukazuju da brojne odredbe tog zakona nisu usklađene međusobno, sa Ustavom i drugim zakonima, i ostavljaju mogućnost za kršenje prava građana na pristup pravdi i na suđenje u razumnom roku.

December 5, 2012

Prav(n)e prepreke narodnoj volji



U Republici Srbiji građani mogu pravnim sredstvima izraziti svoju volju na sledeće načine: peticijom, narodnom inicijativom, referendumom, građanskom inicijativom i zborom građana. Isprva izgleda kao da građani imaju sasvim dovoljan broj sredstava da svoje kako političke, tako i društvene ideje ostvare u praksi. Međutim, prilikom pokretanja i sprovođenja bilo kog od gore pomenutih pravnih sredstava, nailazimo na mnoštvo problema.

November 26, 2012

Zakon o izvršenju i obezbeđenju (ZIO) - Zakon protiv građana



Sukob interesa


Zakon o izvršenju i obezbeđenju je ekstremno naklonjen poveriocima (oni koji traže izvršenje), a najčešće su to banke, bogati, monopolisti. Privatni izvršitelji su po ovom zakonu preduzetnici – jer ih plaćaju samo oni koji traže izvršenje.

Autori studije koja je poslužila kao model za ovaj zakon su Nebojša Šarkićprofesor Pravnog fakulteta Union i Mladen Nikolić.

Predlog zakona dobio je i podršku organizacije USAID (koja generalno finansira reformu pravosuđa). Kao argument našoj vlasti da se u državi pojave i privatni izvršitelj se navodi: ekonomska stimulacija – oni koji dobijaju pare po odrađenom poslu radiće bolje i efikasnije. Time je otvoren prostor mitu i korupciji na relaciji izvršitelj-potražilac. Učešće USAID-a posebno je sumnjivo, jer se u svim zemljama bivše Jugoslavije, ali i Bugarske pojavljuju u reformi javne uprave i pravosuđa.

Uzevši ovo u obzir, potpuno je nebulozno čitati u zakonu da je privatni izvršitelj NEZAVISAN, SAMOSTALAN I NEPRISTRASAN.